1 augustus 2020

Gepaste nabijheid

Column

Mijn naam is Helen van Spijker en ik ben wijkverpleegkundige bij Zorggroep Tellus. Ik werk al sinds 1987 in de zorg, van ziekenhuis tot hospice, van verpleegtehuis tot thuiszorg: ik heb hier veel ervaringen opgedaan, waarbij de thuiszorg mijn favoriete werkkring bleek te zijn. Vanaf nu neem ik jullie mee in mijn mooie, leuke, grappige en bijzondere belevenissen!

Nu de eerste Coronagolf voorbij is, kijken we in heel Nederland terug op wat goed ging en wat beter kan. Afstand houden… dat leek in eerste instantie het belangrijkste wat we konden doen. Iedereen bleef zoveel mogelijk thuis en bezoekjes aan mensen buiten het eigen gezin om werden niet gedaan. Op die manier liepen we zo min mogelijk risico op het krijgen van het virus. Achteraf gezien hebben we landelijk ervaren dat het risico op eenzaamheid, vooral onder ouderen en kwetsbare mensen, hierdoor helaas groter werd. Zo was er een meneer die in bed bleef liggen en er pas ’s avonds, voor het enige zorgmoment die dag, weer uitkwam. Normaal gesproken, kreeg hij ’s ochtends bezoek van zijn mantelzorger, maar nu zag hij niemand. Pas toen één van de toppers in de zorg ’s avonds een keer een bakkie zette, gaf meneer pas aan dat dit de eerste keer koffie in weken was! Wat we in Nederland niet hadden voorzien, is zorg die minstens net zo belangrijk is: het bieden van een dagritme, een reden om op te staan, sociaal contact, dat er iedere dag aan je gedacht wordt, iemand die vraagt wat zij of hij voor je kan doen, zodat je niet zelf hulp hoeft te vragen… Het gaat om mensen die al drie maanden terug naar de huisarts hadden gemoeten maar niet konden, want naar de huisarts gaan was gevaarlijk, een taxi nemen een groot risico, de kinderen te ver weg en vragen om hulp deden ze niet. Gevolg: drie maanden extra pijn, drie maanden langer slecht lopen omdat je niet naar de pedicure kunt, drie maanden lang rommelen met natte broeken omdat je natuurlijk niet tegen de buurvrouw die de boodschappen doet durft te zeggen dat je incontinent bent. (Beeld)bellen, kaartjes sturen en alle mooie initiatieven kunnen nooit de fysieke nabijheid vervangen. Dat is wat mij betreft wat we kunnen leren van afgelopen periode: belangrijk is niet gepaste afstand, maar juist gepaste nabijheid! Ook in deze tijd staat Zorggroep Tellus voor u klaar. Wilt u ondersteuning ontvangen in het comfort van uw eigen huis? Bel Helen, de wijkverpleegkundige van Tellus, via 06 10 09 28 04.

Wilt u voortaan de VerTellus ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en kom alles over Tellus te weten. 

Gerelateerde items

Helen van Spijker

Wijkverpleegkundige
Column
21 augustus 2023

Bijzonder

‘In de thuiszorg kom je bij enorm veel verschillende mensen in huis. Van enorme villa’s tot bescheiden huurwoningen, van studenten tot gepensioneerde...

Helen van Spijker

Wijkverpleegkundige
Column
10 juli 2023

Welzijn

‘Welzijn en zorg lijken 2 verschillende zaken en soms is dat ook zo, maar vaak heeft het toch wel veel raakvlakken. Waar...

Helen van Spijker

Wijkverpleegkundige
Column
15 mei 2023

Hollen of stilstaan

In de zorg is geen dag hetzelfde, omdat we met mensen werken. En die mensen zijn als ieder ander, zoals wijzelf: ons...

Wilt u voortaan de VerTellus ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en kom alles over Tellus te weten.