Het is zomer en zoals we dat ook fijn vinden, vaak lekker weer. Voor onze medewerkers die vakantie hebben is dat geweldig. Na weer een jaar hard werken, is vrij zijn met een heerlijk zonnetje dik verdiend en het ultiem vakantiegevoel.
Voor onze cliënten en medewerkers die geen vakantie hebben, is warm weer lang niet altijd fijn. Onze cliënten hebben extra aandacht en zorg nodig, want veel oudere mensen denken er niet aan om wat extra te drinken terwijl dat wel erg belangrijk is. Hoge temperatuur en tekort vocht kan snel leiden tot minder energie, je niet lekker voelen, soms niet zelfs onwelwording. Niet fijn dus!
De medewerkers die aan het werk zijn, hebben het druk met cliënten aansporen tot drinken en soms vergeten ze daarbij zichzelf. Als voorbeeld: Een mevrouw die altijd wat kouwelijk is en in een huis woont waar de zon niet snel binnenkomt, is gewend om alles dicht te houden. In de winter is dat lekker warm en behaaglijk, in de zomer is dat wel eens wat te veel van het goede. Mevrouw heeft een kleine badkamer. Als zij wordt geholpen met douchen, wil zij de deur dicht en het straalkacheltje aan.
Anders krijgt zij het koud. De thuiszorgmedewerker moet dus in die kleine ruimte mevrouw helpen. De temperatuur is al hoog, het warmte water en het intensieve werk, maken het nog tien keer zo heftig. Mevrouw voelt zich prima, maar de medewerker niet. Zij is al verhit door al het werk dat zij heeft verzet bij andere cliënten en door het fietsen of autorijden om bij mevrouw te komen. Kortom: de medewerker raakt oververhit, voelt zich niet lekker en wilt uit de badkamer stappen, maar dat was al te laat… Ze stort onwel de gang in! Mevrouw in paniek, want die kan zich zonder hulp niet afdrogen en aankleden. Gelukkig gaat het naar een paar seconden beter met de medewerker. Zij voelt zich beroerd, maar gunt zichzelf een klein minuutje om bij te komen en gaat verder om mevrouw te helpen.
Bovenstaand voorbeeld kan worden voorkomen, daarom beschikken wij over een hitteprotocol. Boven de 25 graden gelden er andere regels, want als wij zorgmedewerkers het niet volhouden dan is er geen zorg. De regels zijn simpel: als het warm is, zorgen wij dat de cliënten genoeg drinken en koel blijven en andersom geldt dat zeker ook voor ons. We drinken bij alle cliënten even een glas water mee, slaan intensieve zorg, als het kan, even over tot een aangenamer moment bijvoorbeeld ’s ochtends of ’s avonds, bewegen even wat minder snel en wachten geduldig tot de temperatuur wat zakt. Kortom: zorg voor elkaar , dan genieten we samen van de zomer!